دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: در روزهای اخیر و با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، قیمت گوشت قرمز و مرغ به‌ترتیب 15 و 10 درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ما، امسال نیز مطابق روال هر ساله، از چندی پیش مسئولان بخش بازرگانی و کشاورزی از اجرای طرح‌های ویژه برای افزایش عرضه و نظارت بر بازار خبر می‌دهند اما در روزهای اخیر قیمت گوشت قرمز و مرغ افزایش یافته است.

با این روند، قیمت هر کیلو گوشت ران گوسفندی به 13 هزار و 500 تومان و قیمت هر کیلو گوشت شقه گوسفندی به 10 هزار و 800 تومان افزایش یافته است. این در حالی است که قیمت این فراورده‌ها در 2 هفته گذشته به‌ترتیب 12 هزار تومان و 9 هزار و 800 تومان بوده است.

همچنین قیمت گوشت گوساله نیز با افزایش هزار تومانی به 9 هزار و 500 تومان در هر کیلو افزایش یافته و هر کیلو گوشت مخلوط چرخ کرده نیز در قصابی‌های سطح شهر به قیمت 8 هزار و 500 تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود. قیمت این فراورده‌ها در هفته‌های گذشته نیز به‌ترتیب 8 هزار و 500  تومان و 7هزار و 500 تومان در هر کیلو بوده است.

بسیاری از فروشگاه‌های سطح شهر از کمبود و عرضه اندک گوشت گوسفندی توسط کشتار‌گاه‌ها ابراز نارضایتی کرده و معتقدند افزایش صادرات دام زنده به کشورهای همجوار به‌ویژه کشورهای عربی مانند عراق موجب کاهش عرضه و افزایش قیمت گوشت گوسفندی شده و این امر افزایش قیمت هر کیلو گوسفند زنده از 4 هزار به 4هزارو 800 تومان را به‌دنبال داشته است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ما با پذیرش افزایش قیمت گوشت قرمز، میزان این افزایش را در گوشت گوسفندی بیش از‌ گوشت گاو و گوساله قلمداد کرده و گفت: خشکسالی سال گذشته و کاهش قیمت‌های جهانی برخی اقلام صادراتی فراورده‌های دامی مانند پوست و... موجب کاهش عرضه و افزایش قیمت گوشت گوسفندی شده است.

کاظم صمدی، با بیان اینکه صادرات دام زنده نیز در کاهش عرضه گوشت قرمز در بازار داخلی مؤثر بوده است، در زمینه میزان تحقق وعده‌های مسئولان برای تامین گوشت قرمز مورد نیاز بازار، افزود: در چند روز آینده با تزریق گوشت گاو و گوساله وارداتی توسط شرکت پشتیبانی امور دام نسبت به تنظیم بازار اقدام خواهد شد که این امر می‌تواند در کاهش نسبی قیمت گوشت گوسفندی در بازار نیز مؤثر باشد. وی با بیان اینکه امکان واردات گوشت گوسفندی به کشور وجود ندارد از اظهار نظر در مورد میزان افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار خودداری کرد.

افزایش قیمت مرغ

از سوی دیگر، به‌نظر می‌رسد پیش‌بینی قبلی برخی دست‌اندرکاران تولید و عرضه مرغ مبنی بر افزایش قیمت این فراورده در ماه مبارک رمضان به‌دلیل محقق نشدن ابزارهایی مانند پرداخت تسهیلات لازم به اتحادیه‌های ذیربط نیز اکنون محقق شده است؛

به‌نحوی که طی روزهای اخیر قیمت هر کیلو گوشت مرغ تازه در فروشگاه‌های سطح شهر با افزایش 200 تا 300 تومانی از 2 هزارو 700 تومان در هفته‌های اخیر، اکنون به 3هزار تا 3هزار و 100 تومان در هر کیلو افزایش یافته است.

این در حالی است که به‌دلیل فرا رسیدن فصل گرما، برخی دست‌اندرکاران بازار، کاهش قیمت مرغ و تخم‌مرغ در بازار را انتظار داشتند. اما قیمت تخم‌مرغ در بازار با کاهش نسبی همراه بوده است به‌نحوی که با کاهش قیمت هر شانه تخم‌مرغ به 2 هزار و 800 تومان قیمت هر کارتن این فراورده به 16 هزار و 800 تومان تقلیل یافته است.

افزایش واردات گوشت قرمز در 4 ماهه نخست سال

تازه‌ترین آمار گمرک ایران حاکی از افزایش واردات گوشت قرمز در 4 ماهه نخست امسال و همزمان با فصل عرضه گوشت قرمز تولید داخل به بازار است.

براساس این آمار در مدت مذکور 28 هزار تن گوشت قرمز به ارزش 113 میلیون دلار به کشور وارد شده که این واردات در مدت مشابه سال گذشته 19هزار و 943 تن به ارزش 66 میلیون و 903 هزار دلار بوده و نشانگر افزایش واردات بی‌رویه گوشت قرمز است.

کد خبر 86977

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز